Újra itt az iskola, és vele együtt a szülők egyik rémálma, a reggeli rohanás. Bizony, komoly logisztikai feladat az egész családot megfelelően útnak indítani, a kapkodásnak viszont sokszor a reggeli látja a kárát. Az hinnénk, ebből nem lehet baj, az igazság viszont teljesen más.

Becsöngettek, a gyerekeknek pedig újra minden nap az iskolapadban kell bizonyítani a jó tanulmányi eredményekért. Gondolta volna, hogy ez nem kis mértékben a reggelin, illetve annak összetételén is múlik? Az elmúlt években több kutatás is arra mutatott rá, hogy a kiegyensúlyozott étrend jelentős hatással van a szellemi funkciókra, ezen belül a koncentrálóképességre. Akár 15-20 százalék is lehet az eltérés a megfelelően étkezők javára, de vajon miért van ez így?

Erről kérdeztük Antal Emese dietetikust, szociológust, a TÉT Platform szakmai vezetőjét: „Az emberi szervezet legnagyobb energiaigényű szerve az agy: súlya mindössze a testtömegünk körülbelül két százaléka, átlagosan mégis minden negyedik-ötödik kalóriát a működtetésére használjuk fel. Fontos tudni, hogy tápanyagként a fehérjéket és a zsírokat nem, csak a vérben lévő cukrot tudja hasznosítani. Ezért nem meglepő, hogy a kiegyensúlyozott, szénhidrátokat is megfelelő mennyiségben tartalmazó étrend segíti a szellemi funkciókat” – magyarázza a szakértő.

A rendszeres, jól összeállított reggeli növeli az agy kognitív funkcióinak működését, így például a térbeli memória és a rövidtávú emlékezet is javul. Speciális vizsgálatok alapján elmondható, hogy a tartalmas reggelit fogyasztó gyerekek jobban tudják figyelmüket összpontosítani és feladatmegoldó képességük is jobb azokénál, akik kihagyják a nap első étkezését. A rendszeresen reggeli nélkül iskolába induló gyerekek körében az elhízás is gyakrabban fordulhat elő.

Miből álljon akkor a reggeli?

Amerikai tudósok szerint a több összetett szénhidrátot tartalmazó reggeli hatékonyabb a mentális funkciók szempontjából, mint az ugyanolyan energiatartalmú, de egyszerűbb szénhidrátokban gazdag. „Az összetett szénhidrátok – mint például a teljes értékű gabonafélékben előfordulók – hosszabb távon biztosítják a megfelelő vércukorszintet” – hangsúlyozza Antal Emese, aki szerint a legjobb valamilyen rostban is gazdag, teljes kiőrlésű gabonafélével, pékáruval kezdeni a napot. „Az ezekben található rostok ugyanis jótékonyan befolyásolják, azaz lassítják a szénhidrátok felszívódását” – teszi hozzá. A szakember azt javasolja, hogy a gyermek fogyasszon teljes kiőrlésű gabonafélét, teljes értékű fehérjeforrást, mint például sovány tejet, tejterméket vagy húsfélét, végül pedig friss zöldség vagy gyümölcs egészítse ki a reggelit

Tudta?

Az emberi agy valóban elképesztő mennyiségű energiát képes felhasználni: mérések szerint intenzív szellemi tevékenység, például tanulás közben az energiafelvétele percenként akár 1,5 kcal, azaz 6 kJ is lehet. Csak az összehasonlítás kedvéért: egy átlagos felnőtt napi energiaigénye 2000 kcal körül mozog.

Tippek tápláló és egészséges reggelikre

1 szelet rozskenyér, körözött, 1 db zöldpaprika, 1 pohár frissen facsart narancslé

1 darab teljes kiőrlésű zsemle, margarin, csirkemell-sonka, paradicsom, 1 bögre tej

Pirítós teljes kiőrlésű toastkenyérből, 1 lágytojás, kígyóuborka, gyümölcstea

 

Cikkünk eredetileg a Bors Magazin Gasztro rovatában jelent meg.

Reggeli: nem csak laktat, okosít is

2019.10.14.|

Újra itt az iskola, és vele együtt a szülők egyik rémálma, a reggeli rohanás. Bizony, komoly logisztikai feladat az egész családot megfelelően útnak indítani, a kapkodásnak viszont sokszor a reggeli látja a kárát. Az [...]

Kenjük kenyérre a napfény ízét!

2019.10.11.|

Ilyenkor nyár végén sorra kerülnek a kamrák polcaira a lekvárral teli üvegek. Milyen is jó télen elővenni egy ilyet, és a reggelinél felidézni a napsütést, az érett gyümölcsök finom zamatát! Azonban nem mindegy, mit [...]